(SPORT)DIËTISTENPRAKTIJK
RUTH VANDERHEYDEN

Wacht niet op goede voornemens, maak nu de start.

gezond genieten zonder schuldgevoel compenseren feestdagen diëtiste gezonde voornemens

De feestdagen zijn het ideale excuus om alle riemen los te gooien om dan in januari weer goede voornemens te maken. Herkenbaar? Elk jaar hetzelfde verhaal? Waarom start je niet nu met gezonde gewoonten, die je wél het hele jaar volhoudt? Je hebt januari helemaal niet nodig voor een gezonde leefstijl.

Hieronder vind je alvast enkele tips om fris en gezond doorheen de feestdagen te dansen. Zo kan jij genieten zonder schuldgevoel én zonder het gevoel dat je na de feesten moet compenseren voor hetgeen je gegeten en gedronken hebt.

Tip 1: Geniet 100% van het eten én het gezelschap

Geniet volop van je gezelschap en het lekkere eten, daar draait het om bij de feestdagen. Eet langzaam en bewust. Probeer bewust te worden bij wat je in je mond steekt. Hoe smaakt het? Welke textuur voel je in de mond? Is het wel echt zo lekker als je in gedachten had?

Wist je dat mensen de neiging hebben om meer te eten in gezelschap? Sta af en toe stil bij jouw honger- en verzadigingsgevoel vooraleer je weer een hap in je mond steekt. Het is oké om je bord niet helemaal leeg te eten.

Tip 2: Eet enkel waar je écht zin in hebt

Eet je op feestjes vaak te veel omdat je niet kan kiezen, omdat je geen nee kan zeggen tegen wat er wordt aangeboden of uit gezelligheid? Durf vriendelijk nee te zeggen wanneer iemand je iets aanbiedt waar je eigenlijk niet zoveel zin in hebt. Kijk ook eens naar het menu en bepaal voor jezelf waar je écht zin in hebt. Neem er een beetje van en geniet met volle teugen.

 

Tip 3: Voer beweegmomenten in

Een beetje beweging en frisse lucht kunnen wonderen doen.  Even naar buiten gaan voor een kleine wandeling geeft je een boost, zorgt voor een vlotte vertering en is goed voor je mentale welzijn.  Of wat dacht je van een dansje doen tijdens het kerstfeestje of je eindejaarsfeestje?

 

Tip 4: Ga voor groenten en fruit

Groenten en fruit zijn altijd een goed idee! Probeer wat rauwkost als snack te voorzien, een feestelijke soep of groenten bij het hoofdgerecht. fruit is ook leuk om als dessert te serveren of om in een dessert te verwerken.

 

Tip 5: Drink verstandig

Drink voldoende water tijdens de feestdagen. Zo blijf je gehydrateerd. Wat frisdranken betreft kan je de voorkeur geven aan zero of light frisdranken. Alcohol kan vaak niet ontbreken bij feestjes, maar hou er rekening mee dat dit de eetlust stimuleert. Drink dus verstandig.

 

Tip 6: Ga niet met honger naar een feest

Honger is de trigger bij uitstek om je te overeten. Ga dus niet met honger naar een feestje. Sla geen maaltijden over voor het feest om te compenseren voor al het lekkers dat volgt. Je kan door de dag eventueel wat lichter eten, maar maaltijden overslaan zal averechts werken. Eet nog een voedzaam tussendoortje zoals yoghurt, een stuk fruit of soep voor je vertrekt als je merkt dat je al honger krijgt.

 

Tip 7: Achteraf compenseren is niet nodig

Je hoeft ect niet extra streng te zijn voor jezelf nadat je een feestmaal op hebt. De dag nadien pik je gewoon de draad weer op.

 

Laat je niet vangen door de uitspraak “Vanaf januari ga ik weer gezonder leven.”. We weten allemaal hoe dat gaat. Je begint gezond en na een aantal dagen of weken herval je in je oude gewoonten. Daarom hechten we in de praktijk zoveel belang aan het creëren én handhaven van gezonde gewoonten op lange termijn. Zo, jij weet nu precies wat je kan doen om gezond doorheen de feestdagen te dansen.

Wil je graag persoonlijk advies op vlak van voeding, beweging en mindset? Bekijk hier ons aanbod. 

 

Jelena Dekens