(SPORT)DIËTISTENPRAKTIJK
RUTH VANDERHEYDEN

Sporten op vakantie: 3 tips van sportdiëtiste Ruth

sportdiëtiste Ruth Vanderheyden, intuïtief bewegen, Diëtiste, activiteit, vakantie, actief zijn, lichaam, body positivity

Sporten op vakantie. Misschien laad jij hiervan op, terwijl anderen je voor gek verklaren? Herkenbaar, maar trek je niets aan reacties van anderen op jouw sportieve trekjes.

Waarom wil jij graag sporten op vakantie?

Sta er zeker eens bij stil waarom jij graag wil sporten op vakantie.

  • Is het om die extra kilocalorieën te verbranden?
  • Is het omdat je MOET van jezelf
  • Doe je het voor een ander?
  • Is het om je checklist af te vinken en je rustig te voelen?

OF kan je van sporten echt intens genieten en ontspant het jou zoals anderen graag op een bedje aan het zwembad een boekje lezen?
Wel, dan vind ik (Ruth, sportdiëtiste) het een goed idee om ook op vakantie te sporten. Anders niet.
Ik ben dus zo iemand die graag actief is op vakantie. Maar actief zijn is het niet hetzelfde als intensief sporten.

3 tips om te sporten op vakantie

🔅Tip 1

Sta bij jezelf stil waarom jij wil sporten of bewegen. Is het iets dat je van jezelf moet afvinken van je to-do lijstje of vind je het gewoon leuk als ontspanning? Is het om dat (extra) dessertje te verbranden of maken die extra kilocalorieën op vakantie niet uit? Wat zijn jouw redenen om te bewegen op vakantie? Vakantie is er om te ontspannen en bepaal voor jezelf of sporten hier een onderdeel van is.

🔅Tip 2

Doe waar je echt zin in hebt. Dit hoeft niet hetzelfde als thuis te zijn. Misschien is het net leuk om eens een andere sport te proberen? Of de omgeving te voet of met de fiets te verkennen. Ook dit is beweging en actief bezig zijn.

Mijn vriend en ik zijn naar Oostenrijk geweest en we hadden een mooie fitness in het hotel. Ik heb er twee keer een half uurtje gesport. Ik deed enkel oefeningen die ik super leuk vind en vind het tof om zelf een workout te bedenken. Hiervan laden mijn batterijtjes op, dit is dus ontspanning voor mij. Daarnaast hebben we gewandeld in de bergen en voor de eerste keer rafting gedaan. Zalig!

🔅Tip 3

Laat je sporthorloge thuis of zet je horloge niet aan. Op die manier kan je beter naar je lichaam luisteren. Je zal sneller stoppen wanneer je het beu bent. Je bent niet bezig met je hartslag of het aantal kcal. Kortom je leert naar je lichaam en gevoel luisteren.

🔅Tip 4 (cadeautje🎁)

GENIET! Heb je geen zin om te sporten/bewegen? Doe het dan niet. Vakantie is vakantie.

Moet je van jezelf sporten?

Luisteren naar je lichaam en je sportactiviteiten hierop aanpassen is niet eenvoudig. Zeker niet als jij van jezelf moet gaan sporten om eender welke reden … Wil je hier komaf mee maken en enkel sporten, omdat jij het wil en het goed is voor je lichaam? Wij kunnen je hierbij helpen.

En wil je daarnaast stoppen met diëten en eindelijk vrij kunnen genieten? Dat kan in ons traject “Nooit Meer Diëten.” Aan de hand van online modules, gecombineerd met individuele begeleiding bij Jelena of Ruth word jij een beste versie van jezelf. Meld je aan via de pagina van het traject.

Nieuwsgierig naar meer? Bekijk hier ons aanbod.  

Ruth Vanderheyden