(SPORT)DIËTISTENPRAKTIJK RUTH

Waarom zijn eiwitten zo populair?

eiwitrijke voeding, protein, proteïnen, sportvoeding, sportdiëtiste, Pelt, Voedingsadvies, diëtiste Pelt

Eiwitrijke voeding eten is sinds een aantal jaren een grote hype.  Voldoende eiwitten nuttigen, is inderdaad belangrijk. Proteïnen, dit is een synoniem voor eiwitten, hebben namelijk verschillende functies in het lichaam. Daarnaast zijn ze in de sportwereld extra populair. Maar vergeet zeker ook niet de andere macronutriënten, zoals de koolhydraten en de vetten. Deze worden vaak ondergewaardeerd en hebben ook belangrijke functies.

Eiwitten zijn onder andere de bouwstoffen voor:

  • het lichaam in groei.
  • het aanmaken van bloedcellen, enzymen en hormonen.
  • het onderhoud en herstel van de lichaamsweefsels, zoals de spieren.

Wat zijn eiwitbronnen?

Bijna alle voedingsmiddelen bevatten eiwitten, maar niet alle producten zijn even eiwitrijk. Voorbeelden van eiwitrijke bronnen zijn:

  • vlees en vis
  • eieren
  • melk en melkproducten
  • sojaproducten
  • peulvruchten
  • bepaalde vleesvervangers, zoals Quorn

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

De dagelijkse behoefte is ongeveer 0,83 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht. De gemiddelde Belg eet ruim voldoende eiwitten zonder hier specifiek op te letten.  Voor sporters is de behoefte vaak hoger. Dit is afhankelijk van je doelen, lichaamssamenstelling en type sport. De intensiteit, frequentie en duur van de trainingen zijn ook belangrijke factoren om rekening mee te houden. Een gemiddelde sporter heeft 1 tot 2,5 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht nodig.

Waarom zijn eiwitten zo populair voor sporters?

Door eiwitten na het sporten te eten, wordt het recuperatieproces bevorderd en de opbouw van nieuw spierweefsel gestimuleerd. Hierdoor kan je sneller een volgende training aanvatten of net beter presteren tijdens de volgende training. Ook de afbraak van je spiermassa wordt vermeden, dit is zeker belangrijk wanneer je tijdelijk een laagcalorisch dieet volgt om je lichaamssamenstelling te optimaliseren of tijdens zware trainingsperiodes.

 

Wil jij individuele begeleiding om jouw voeding op punt te zetten en je sportprestaties te verbeteren? Maak dan hier je afspraak. Zowel online als in de praktijk, te Pelt, is er een specifiek traject voor sporters.