(SPORT)DIËTISTENPRAKTIJK
RUTH VANDERHEYDEN

Waarom goede voornemens niet werken en hoe je ze in 2024 wel kunt behalen

genieten voornemens dietsite pelt lommel leopoldsburg achel hechtel afvallen leefstijl zonder dieet

Het einde van het jaar nadert snel en velen van ons beginnen al na te denken over onze goede voornemens voor het komende jaar. Wij als diëtisten en mindset coaches begrijpen als geen ander dat het stellen van doelen en het nastreven van een gezondere levensstijl niet altijd gemakkelijk is. In deze blog gaan we dieper in op waarom goede voornemens vaak falen en geven we waardevolle tips om ervoor te zorgen dat jouw doelen voor 2024 wel worden behaald.

Waarom lukt het mij niet? Tips om je doelen wél te behalen.


Je stelt onrealistische doelen

Een veelvoorkomende valkuil is het stellen van onrealistische doelen. Het is fantastisch om ambitieus te zijn, maar het is belangrijk om doelen te stellen die haalbaar zijn. Als je bijvoorbeeld nog nooit hebt gelopen, is het onrealistisch om te verwachten dat je in een maand een marathon kan uitlopen. Begin met kleinere doelen en werk van daaruit verder.

Tip: Stel realistische en meetbare doelen, bijvoorbeeld: “Ik wil in de eerste maand 2 keer per week 30 minuten wandelen.”

Je maakt geen planning

Een gebrek aan planning is een andere reden waarom goede voornemens vaak stranden. Zonder een duidelijk plan is het moeilijk om je doelen te bereiken. Als je bijvoorbeeld gezonder wilt eten, kan een wekelijkse maaltijdplanning je helpen en erbij helpen dat je de benodigde boodschappen in huis hebt. Het plannen van je sportsessies helpt ook. Zie het als een afspraak met jezelf, zo komt er minder snel iets tussen.

Tip: Maak een plan en integreer je doelen in je dagelijkse routine. Zo wordt het gemakkelijker om je eraan te houden.

Je hebt te weinig intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie betekent dat je plezier haalt uit de activiteit zelf. Bijvoorbeeld je vindt het fijn om te sporten omdat je tijdens het sporten je hoofd kan leegmaken.

Het is belangrijk om te begrijpen waarom je bepaalde doelen stelt. Als je doelen stelt omdat anderen het van je verwachten, is de motivatie mogelijk niet sterk genoeg. Hoe sterker de waarom, hoe groter de slaagkans.

Tip: Identificeer de diepere redenen achter je doelen. Waarom wil je gezonder leven? Wat zijn de langetermijnvoordelen voor jou persoonlijk?

Je houdt geen rekening met terugvalmomenten

Succes bereik je niet in één rechte lijn. Dit gaat met vallen en opstaan. Weet dat terugvalmomenten normaal zijn. Het is niet het einde van de wereld als je een keer een slechte dag hebt. Het gaat erom dat je leert van deze momenten en weer doorgaat.

Tip: Accepteer dat terugvalmomenten zullen plaatsvinden en leer ervan. Zie het als een kans om te groeien en je aanpak te verbeteren.

Je wil alles op je eentje doen

Als je alleen aan je doelen werkt, kan het moeilijk zijn om gemotiveerd te blijven. Het stellen en behalen van doelen is vaak gemakkelijker wanneer je ondersteuning hebt. Bijvoorbeeld je vrienden of familie die mee gaan sporten, die mee gezond eten thuis… Maar daarnaast is het ook nuttig om een professional in te schakelen. Denk maar aan een diëtiste of personal trainer.

Tip: Zoek steun bij vrienden, familie of zelfs een coach. Samenwerken met anderen vergroot de kans op succes en biedt de nodige ondersteuning.

Wil jij graag persoonlijke begeleiding? We helpen je graag! Meld je hier aan en wij nemen contact met je op om de eerste afspraak in te plannen.

 

Met deze tips kan jij in 2024 een gezondere levensstijl na te streven zonder te vervallen in de valkuilen van mislukte goede voornemens. Door realistische doelen te stellen, een plan te maken, intrinsiek gemotiveerd te zijn, terugvalmomenten te accepteren en samen te werken met anderen, leg je de fundering voor een succesvol en gezond jaar.

Maak van 2024 het jaar waarin je jouw doelen niet alleen stelt, maar ze ook daadwerkelijk bereikt! Wij staan alvast voor je klaar!

Tot snel!

Ruth & Jelena

Jelena Dekens